FOTTURER

Amlasanden Fjordcamping er et godt utgangspunkt for fotturer. Om du vil kan du ta på turstøvlene på campingplassen og starte turen her, eller kjøre en kort tur med bil til et utgangspunkt som gjør turen litt kortere.

AMLA RUNDT
Fra Amlasanden Fjordcamping er det en fin tur å gå «Amla rundt». Turen er en rundtur i bygda vår Amla. Den starter på veien som går forbi sanitæranlegget. Følg asfaltveien oppover ca 1 km til grusvei tar av til venstre. Følg denne over broen og videre over jordene som hører til Amble Gård. Turen går bak gårdstunet på Amble Gård og videre ned til Kaupanger fergekai. Fra fergekaien går turen langs fjorden tilbake til campingplassen.

AMLAHOLTEN
Amlaholten er det skogkledde fjellet du ser fra Amlasanden fjordcamping. Dersom du står ved informasjonsskiltet og ser oppover mot sanitæranlegget ligger Amlaholten opp til høyre. Fra toppen er det flott utsikt utover Sognefjorden. Det er mulig å gå opp og ned samme vei, eller gå en runde. Dersom man ønsker å nå toppen av Amlaholten fra Amlasanden fjordcamping fortsetter man veien som går på høyre side av sanitæranlegget. Man fortsetter asfaltveien oppover ca 2,5 km til man kommer til to røde hytter på venstre side av veien. Ca 50 meter etter de røde hyttene starter veien mot Amlaholten. Denne er merket med skilt mot Amlaholten og stien til toppen er merket med røde punkter.
Den andre veien til Amlaholten tar av mot høyre ca 300 meter før de røde hyttene ved stor parkeringsplass på høyre hånd. Også her står det skilt mot Amlaholten. Stien herfra gir nydelig utsikt mot Amla og Kaupanger på vei opp, men vær oppmerksom på at den siste biten er bratt og man må klyve litt. Det er også mulig å kjøre bil til begge startpunkter, dersom man ikke ønsker å gå hele veien fra Amlasanden camping.

HAUSTÅKERNAKKEN
Fra utsiktspunktet Hauståkernakken er det fantastisk utsikt over Sognefjorden og fjellet Bleia. Turen starter fra Amlsasanden fjordcamping opp gjennom eplehage og jordene til Amble Gård. Herfra følger man grusvei mot Timberlid. Fra Timberlid tar stien av fra veien opp til venstre ca 50 meter etter innkjørsel til Timberlid. Her følger man stien opp mot riksveien og krysser denne. På andre siden av riksveien gå man gjennom en grind og kommer opp på en skogsvei hvor det står paller med ved. Rett til venstre for veden (når man ser oppover) går seterstien mot Hungerhaug. Følg denne bratt oppover i furuskogen (Eller følg veien som svinger opp til høyre, dersom man ikke ønsker å gå så bratt). Der stien møter veien igjen følger man denne veien mot venstre. I neste sving går det ut en vei til venstre mot Hauståkernakken. Her står det også et skilt. Turen er merket med røde merker herfra.

SETERSTI TIL HUNGERHAUG
Fra Amble Gård kan man følge den gamle seterstien fra Amble Gård til seteren Hungerhaug. Turen starter fra Amlsasanden fjordcamping opp gjennom eplehage og jordene til Amble Gård. Herfra følger man grusvei mot Timberlid. Fra Timberlid tar stien av fra veien opp til venstre ca 50 meter etter innkjørsel til Timberlid. Her følger man stien opp mot riksveien og krysser denne. På andre siden av riksveien går man gjennom en grind og kommer opp på en skogsvei hvor det står paller med ved. Rett til venstre for veden (når man ser oppover) går seterstien mot Hungerhaug. Når man kommer opp på grusveien etter hovedveien starter seterstien litt til venstre når man ser oppover i lia. Stien er rødmerket og krysser grusveien oppover i lia. Man kan også følge grusveien om man ikke ønsker å gå så bratt. Stølsvollen og de gamle husene på Hungerhaug er et flott sted å stoppe og spise matpakke.
Fra Hungerhaug går det sti videre til Vardahei, Haugmelen, Nordre og Søndre Demma.

TUR TIL TJØNDELTJØDNI ( Lang, men nydelig tur)
Tjøndeltjødni er et nydelig lite tjern i skogen. Denne turen kan enten starte fra Amlasanden fjordcamping eller man kan kjøre bil et stykke på vei. Dersom man ønsker å gå fra campingplassen følger man veien videre oppover forbi servicebygget. Denne veien følger man ca 2,5 km til man kommer til to røde hytter på venstre hånd. Her starter stien inn til venstre forbi hyttene. Hit kan man også kjøre bil for å slippe å gå hele veien. Følg skogsveien inn forbi de røde hyttene. Her starter en rødmerket sti som tar dere hele runden til Tjøndeltjødni. Fra Tjøndeltjødni kan man fortsette en runde ut på kanten slik at man ser ned i Lusterfjorden. Her er det flott fjordutsikt. Videre kan man følge stien ned i Svartahol og videre tilbake til Amlasanden fjordcamping.

ANDRE TURER I KAUPANGER
KAUPANGERHOLTEN
Fin og barnevennlig tur til Kaupangerholten. Turen starter ved skogsvei som tar av fra veien mot Haukåsen lufthavn. Det er to mulige startpunkt for turen ved veien mot Sogndal lufthavn Haukåsen.

STOREHAUGEN
Tur til fjellet med TV tårnet. Dersom man ønsker å gå turen på sti starter denne fra Storamyri. Storamyri når man med bil ved å kjøre mot Sogndal Lufthavn Haukåsen. Når man har kjørt svingete opp mot flyplassen og veien flater ut kommer man til Storamyri. Her starter rødmerket sti til Storehaugen.
Dersom man ønsker å gå på vei kan man starte turen fra Sogndal Lufthavn.